Дорога через ДніпроГЕС: безпека експлуатації та діалог з громадськістю

Дорога через ДніпроГЕС: безпека експлуатації та діалог з громадськістю

17-04-2020
Дніпровська гідроелектростанція, яку місцеві мешканці коротко іменують «ДніпроГЕС», відома на всю Україну. Це – індустріальний символ держави та візитівка Запоріжжя.

Але для мешканців міста ДніпроГЕС - не лише красива картинка та історична пам’ятка. Без перебільшення, це - частина їх життя. Перетинаючи  Дніпро  автодорожнім переїздом через станцію, вони їдуть зранку на роботу, а ввечері повертаються з роботи, везуть своїх дітей до дитсадка чи до школи, відвідують родичів та друзів.

Автодорожній переїзд через гідротехнічні споруди Дніпровської ГЕС - це одна з головних автомобільних артерій міста, яка сполучає лівий та правий береги річки Дніпро. Він експлуатується з 1932 року. Під час Другої світової війни гідровузол руйнувався двічі: у 1941 та 1943 роках. При відновленні греблі і автопереїзду в якості опорної конструкції буливикористані так звані «бички», прогонні конструкції, а також залізобетонні плити проїжджої частини, що збереглися після вибухів.

В 1974 році розпочато реконструкцію автодорожнього переїзду, яка переслідувала єдину мету: розширення існуючої проїжджої частини з 7,5 метрів до 15,9 метрів, для забезпечення можливості чотирисмугового руху автотранспорту та облаштування тротуарів для пішоходів.

Автодорожній переїзд з лівого на правий берег р. Дніпро – це не просто міст. Переїзд проходить по гідротехнічним спорудам Дніпровської гідроелектростанції та має складну будову. Переїзд являє собою комплекс споруд, розташованих у наступній послідовності (з правого берега на лівий): міст через аванкамеру, міст розширення греблі (виконаний у 1977 році, до складу якого входить частина, збудована у 1932р), міст сполучення греблі з лівим берегом, земляна вставка, естакада через шлюзи.

Після розширення автодорожній переїзд введено в експлуатацію у 1978 році. Рух греблею був дозволений транспортним засобам, вагою не більше 30 тон, що відповідало тогочасним будівельним нормам та правилам проєктування мостів, а також тогочасній інтенсивності дорожнього руху. 

На баланс Дніпровської ГЕС автодорожній переїзд передано у 2010 році. Після цього, у 2010-2013 роках фахівцями галузевих інститутів виконані обстеження технічного стану автопереїзду. Виходячи з аналізу результатів обстеження та проведених розрахунків, розроблено проєкт реконструкції мосту, який пройшов державну експертизу та включений до затвердженого КМУ у грудні 2016 року проєкту реконструкції «ГЕС Укргідроенерго. Реконструкція. ІІ черга. Коригування».

Аби виконати повну реконструкцію автопереїзду через гідротехнічні споруди ДніпроГЕС, необхідно було повністю перекрити рух автотранспорту греблею, що за умови відсутності альтернативної переправи через Дніпро, неминуче б призвело до транспортного колапсу в місті. І це питання не лише комфортного пересування, а в першу чергу – питання безпечної експлуатації греблі, оскільки під час втручання в опорні конструкції мосту в ході робіт з реконструкції рух автотранспорту по греблі є дуже небезпечним.

Генеральний директор Укргідроенерго Ігор Сирота неодноразово наголошував, що необхідно виконати реконструкцію споруди із заміною елементів, які не відповідають вимогам сучасних експлуатаційних нормативів.

«Це споруда 1932 року. Вона і пошкоджувалась, і потерпала від різних навантажень. Та найголовніше - автодорожній переїзд не був розрахований на таку кількість автотранспорту, яка є сьогодні і, тим більше, такої кількості важковагового транспорту, який рухається через греблю. В 1977 році були добудовані консоль, дві смуги  і пішохідна доріжка з правої сторони. Плити перекриття, які є по правій стороні - 1932 року. Звичайно, все це вимагає повної заміни. Ми з 2015 року чекаємо на те, коли буде така можливість, щоб нам перекрити мостовий перехід для повної реконструкції. Звертались в місцеві органи самоврядування, міністерства та відповідні відомства й отримали відповідь, що на даний час немає такої можливості. Вона настане тільки тоді, коли буде введено в експлуатацію два нові мостові переходи через Хортицю для того, щоб розвантажити місто», - зауважив очільник Укргідроенерго.

В рамках реалізації проєкту реконструкції гідроелектростанцій компанії Укргідроенерго у 2017 році на автодорожньому переїзді розпочалися ремонтні роботи. На естакаді через шлюзи усунено дефекти та виконано антикорозійний захист прогонової будови й металоконструкцій, посилено бар’єрне огородження, виконано ремонт перил, відновлено антикорозійне покриття. Для запобігання руйнуванню основних несучих металоконструкцій під впливом води, у 2018 році були замінені зношені деформаційні шви на нові водонепроникні. У серпні 2018-го розпочато ремонтні роботи  мосту через аванкамеру, на якому були виконані аналогічні роботи.

Ще одним етапом став ремонт автопереїзду через греблю ДніпроГЕС у 2019 році. Мешканці Запоріжжя добре пам’ятають, як удень і вночі на греблі проводилися ремонтні роботи. Заміну асфальту виконували поетапно, залишаючи для руху транспорту дві дорожні смуги.

Міською владою було запроваджене цілодобове обмеження руху для вантажного та великовагового транспорту під контролем Управління патрульної поліції в Запорізькій області. Роботи були організовані так, аби мінімізувати тимчасові незручності для мешканців міста. Місцеві автомобілісти до тимчасового дискомфорту, пов’язаного з частковим перекриттям руху греблею, ставилися здебільшого з розумінням. Запевняли, що готові потерпіти заради якісного дорожнього покриття.

«Дуже добре, що ремонтують міст. Буде гарна дорога і нам буде легше пересуватися. Я думаю, що заради такого – заради великої мети, можна трохи потерпіти. Зараз в нас рух в години пік напружений, але заради того, щоб нарешті це все зробили, водіям можна трішки почекати», - запевняли автомобілісти.

Під час виконання ремонтних робіт із заміни дорожнього полотна ремонтники виявили тріщини в плитах, які були змонтовані у 1932 році. «Коли ми зняли асфальтобетонне покриття, ми побачили, що заплановані роботи будуть недостатніми, необхідно було оперативно приймати рішення про посилення, тому що плити були пошкоджені не тільки на торцях вздовж биків. Це стосувалося і повздовжніх швів. А частина плит взагалі була пошкоджена, у зв’язку із чим довелося застосовувати армосітку. Було прийнято технічне рішення - ми проклали 246 тон металевих листів, закріпили їх анкерами, і, зрештою, зробили так, щоб можна було проїжджати саме по плитах 1932 року. Разом з цим, ми звернулися до профільних інститутів і вони дали чітке рішення щодо безпечної експлуатації та обмежень для автомобільного транспорту. Цим обмеженням є три з половиною тони. Максимальна швидкість руху – 40 км/год.  Відповідні дорожні знаки на автопереїзді встановлено», - повідомив директор філії «Дніпровська ГЕС» Віктор Кучер.

Так під час ремонту були виконані додаткові роботи з посилення бетонних плит перекриття прогонних конструкцій 1932 року металевими листами з фіксуванням анкерами, здійснено посилення поперечної балки біля деформаційного шва №11 та армування прогонних конструкцій між бичками №3 та №4.

Через стислі терміни, суворі технічні вимоги та відсутність можливості повністю зупинити рух транспортною артерією, здавалося неможливим виконати завдання із заміни асфальтобетонного покриття за короткий проміжок часу. Та попри низку труднощів, які виникали під час ремонтних робіт, Укргідроенерго вдалося вчасно здати об’єкт в експлуатацію. Символічно, що це відбулося до дня міста Запоріжжя.

Зранку 14 жовтня для транспортних засобів відкрили усі чотири смуги руху. Автопереїзд відвідав голова Запорізької облдержадміністрації Віталій Туринок разом з представниками Запорізької міськради та керівництвом Головного управління Національної поліції у Запорізькій області, аби на власні очі пересвідчитись у якості виконаних робіт. Генеральний директор Укргідроенерго Ігор Сирота звернув увагу присутніх на обсяги виконаних робіт.

«Було знято повністю асфальтобетонне покриття по всьому мостовому переходу, були укріплені бетонні конструкції, металеві конструкції та повздовжня тріщина на більш ніж 600 метрів. Ремонтні роботи проведено за власні кошти підприємства. Разом з тим, оновлене дорожнє покриття здається в експлуатацію на два роки. Згодом, коли у Запоріжжі введуть в експлуатацію нові мости, ми плануємо закрити автопереїзд на повну реконструкцію. Ми маємо на меті продовжити термін його експлуатації щонайменше на 50 років», - зазначив він.

При дотриманні рекомендацій профільних інститутів по обмеженню навантажень на конструкції мосту, виконані ремонтні роботи дозволять містянам безпечно експлуатувати автопереїзд упродовж 2-3 років.

Аби вберегти нову дорогу від руйнування, рух автопереїздом дозволили легковикам і громадському транспорту (автобусам та тролейбусам), а також транспорту, який обслуговує військові частини, вантажівкам Укрпошти та авто підприємств, які задіяні для вивезення твердих побутових відходів.

Крім того, відповідно до рекомендацій профільних інститутів, організовано проїзд через автодорожній переїзд тролейбусів та автобусів по крайнім лівим смугам дороги.

На сьогоднішній день, в умовах карантину органи поліції Запорізької області продовжують забезпечувати чергування та притягати до відповідальності водіїв-порушників.

Однак, незначна сума штрафу, передбаченого чинним законодавством (лише 255 грн.), не зупиняє водіїв вантажівок від несанкціонованого проїзду через греблю. Камери відеоспостереження щомісяця фіксують щонайменше 70 таких порушників.

Систематичні порушення з боку водіїв вагового та швидкісного режимів призводять до інтенсивного руйнування асфальтобетонного покриття та негативно впливають на конструкції споруди в цілому.

У січні-лютому 2020 року фахівці Українського інституту сталевих конструкцій ім. В. М. Шимановського здійснили додаткове обстеження металоконструкцій ділянки мосту 1977 року і виявили деформацію несучих конструкцій опорних ригелів на бичках №3 та №45, що потребує обмеження руху греблею транспорту, вага якого перевищує 3 тони. Плануються роботи з підсилення опорних ригелів відповідно до затвердженого технічного рішення.

На сьогодні необхідно вжити усіх можливих заходів для подальшої безпечної експлуатації автодорожнього переїзду упродовж наступних 2-3 років. За цей час має бути реалізований проєкт будівництва у Запоріжжі нових мостів, що, в свою чергу, дозволить повністю закрити переїзд через греблю ДніпроГЕС на повномасштабну реконструкцію.

У березні поточного року Урядом оголошено про поновлення будівництва мостів через Дніпро в Запоріжжі та наголошено на його стратегічному значенні. Реалізацією проєкту зі зведення мостів через Дніпро займатиметься турецька компанія «Onur», яка перемогла у тендері. Наразі на об’єкти  завозиться будівельна техніка та облаштовуються модульні будинки для працівників, які будуватимуть мости.

А тим часом фахівцями профільних установ розпочато технічне обстеження автопереїзду через греблю ДніпроГЕС, яке має на меті розробку сучасних проєктних рішень реконструкції переїзду. Ці проєктні рішення дадуть відповідь на питання, яким саме має бути новий мостовий переїзд.

Нагадаємо, на греблі Дніпровської гідроелектростанції розпочато роботи з лікування биків № 1 та № 2. В ході робіт на биках будуть усунені тріщини та відновлено захисний шар бетону як надводної, так і підводної частини.

Як повідомлялося, з 14 квітня на греблі ДніпроГЕС обмежено швидкість руху до 30 км/год на ділянці автопереїзду вздовж верхнього б’єфу у напрямку з лівого берега на правий берег річки Дніпро, починаючи з ділянки автопереїзду від бика греблі №4 до завершення повороту праворуч на аванкамерний міст.

Пресслужба Укргідроенерго

Поділитися: